222 representing



Okej, okej, okej jag ska vara ärlig. Jag gjorde som många typiska bloggare gör vid start av en ny blogg. Blåser upp med idéer, ambitioner om inlägg varje dag osv. Nu ska jag hålla mig till en veckouppdatering, så ni vet.
Och, eftersom min närvaro på bloggen har varit väldigt frånvarande, tänkte jag istället för att rada upp dagarna var för sig, sätta små-rubriker i följande kategorier: "Skola och plugg", "Mat & Kulturskillnad", "Vänner & Santa Barbara", "Nästa uppdate kommer handla om...". På så sätt kan jag skriva fritt kring varje ämne och olika punkter :) good deal?

Skola och Plugg
Vi kan börja med den tredje dagen, som jag duktigt nog tagit lite snarlika anteckningar om. Spänn ögonen :)
Dagen bestod av en sovmorgonsdag, och väntade sedan det skrämmande engelska- och matteprovet 13:00. Provet började med engelsa, eftersom majoriteten skulle göra detta "assessment"-prov, som är grundande för vidare studier eller intagning på engelskakurser (jag ska inte läsa några direkta sådana). Första papperet vi fick var ett "Essay"-prov, där vi på 20 minuter skulle skriva ett uppsats om ett ämne jag tyvärr glömt bort. Vidare var det dags för reading&understanding, som gick mycket bättre än uppsatsen. Provet resulterade i att jag blev i "medel"-nivån, inte bäst/inte sämst (om man ska ska skriva lite extremt).
Matteprovet ska vi inte gå in på detaljer om, haha. Jag valde prov nummer 3, vilket motsvarar ungefär matematik C&D. Resultatet spelade tydligen ingen större roll, om man inte ska läsa vidare, men man har även möjlighet till att göra om det om man så vill. Och det behövs nog, jag lämnar er med det.
Vi har varit på en Wave-day som är ett informationsmöte om skolan. Vi fick några föreläsningar i skolans uppbyggnad, säkerheten på skolan och rundturer. Jag möttes med lite nya ansikten och kontakter man kan hälsa på framöver.
Vi har fixat skolans e-postadress, som heter Pipeline. E-mailen fungerar ungefär som 'Tjelvar' fast mycket mer utvecklad (megaskräll, right?) , där lärarna kommer skickar mail kring skolan, lektionerna och andra mail framöver. En häftig sak med Pipeline är att man kan skriva in sig på olika kurser mot kursavgifter ofc (exempelvis PE, gym&fitness kostar 229 dollar), hoppa av och droppa, byta ut och se vilka olika kursinnehåll som är öppna för fler elever.
I sista minuten på söndagnatten skrev vi in oss på en obligatorisk kurs, PD101B närmare bestämt. Först hade jag och mina kamrater tänkt att läsa den i september som man också kunde göra, fast det visade att Martin alias 'skämtbagarn' inte kunde matcha in den då. Därför blev det ett kvickt stopp på Pipeline och vi var i business för första college-kursen. Kursen, mer exakt "Personal Development" är en förebyggande kurs för internationella studenter, för att hjälpa oss med bytet från våra olika hemdestinationer. Kursen är en Pass/No Pass-, vilket betyder att inget betyg sätts, förutom några "hänger du med"-Quizzes på slutet. Ganska rolig och intressant kurs tycker jag, med en smörstart på college-äventyret med bara 2-timmars lektions tid 4 dagar. Sista dagen imorgon, och det känns som att jag kommer att "Pass"-a på den. Om inte jag missar helt på sista quizzet, haha.
Mat & Kulturskillnad
USA och amerikanarna har verkligen visat mig att de är fantaster av snabbmat. Det ska gå fort. Jag märker själv när jag kommer ut ur livsmedelsbutiken med majoritet i påsen av frysprodukter och snabbmat (nu tänker ni säkert att jag är lat och inte väljer färska varor, men jag hittar faktiskt inte bättre). Visst, jag kan ta mig en sväng på grönsaksavdelningen lite mera. Vi har nog också käkat ute lite för mycket tror jag. Med hamburger-restauranger, taco bell, kentucky fried chicken, dominos och andra snabbmatkedjor. Jag ska nog ta det lite lugnt med det, så att jag inte bara pratar som en amerikan utan också ser ut som en, haha.
Vi hänger mycket kring State Street, som är en lång shopping-gata, och massa roliga affärer att titta i. Vi hittar nästan alltid något vi behöver till lägenheten, och kanske ta en kaffe eller något annat på menyn hos Starbucks. Men nu skulle jag vilja säga att grunden för boende är klart, förutom möblerna då. Här är en liten inköpslista vi köpt:
  • 2 st poster (den ena Notorious B.I.G, den andra Bob Dylan)
  • Lakanset
  • Mobil (Samsung, modell okänd.)
  • Amerikanskt bankkort på Bank of America
  • Röda muggar (blåa är på väg Marcus, haha) till framtida partaj (det kan hända mamma och pappa, haha)
  • Tvättlina
  • Diverse matvaror
  • Coverse-skor, shorts, underkläder och t-shirts
  • that's pretty much it.
Någon direkt kulturskillnad har jag inte stött på, förutom att alla santa barbara-bor är galet serviceminded. Jag gillar det. Man blir bemött med glada ansikten och öppningsfraser som: "Hey guys, what's going on?", "Hey, how's it going?", "Hey, how are you?" för att sedan handla något och lämnas med ett: "Have a good one!". Jag gillar det, lite snabbt chitt chatt och man känner sig hemma.
Vänner & Santa Barbara
Allt runtomkring Santa Barbara bidrar verkligen till en hemma-känsla. Jag trivs verkligen med allt från vänner, skolan, omgivningen och amerikanerna. Allt är spännande.
Våra senaste dagar ser ut som följande, och känns numera som rutin:
1. Sovmorgon (eftersom vår klass börjar 2pm) med frukost och poolhäng innan promenad till skolan.
2. Lektioner på 2 timmar med Rosie.
3. Promenad till State Street, möjligtvis buss.
4. Spontanshopping, och lunch på Kahuna Grill (stammisstället)
5. Vända till Ralphs och handlar upp oss, sen taxi hem och poolhänga i några timmar.
Jag har träffat många som ska läsa samma program som jag, Business Marketing. Kommer enligt många bli stora klasser, eftersom det är det mest vanliga programmet för internationella studenter (slutsatsen dragen av mig själv). Vi ska läsa olika kurser under olika tider, och jag har inte hittat någon som ska läsa samma schema som mig än. Jag ska försöka köpa kursböckerna i morgon eller i övermorgon, så det är färdigt.
Nästa uppdate kommer handla om...
  • Möjligen ett besök på Isla Vista, som är ett världskänt student community ungefär 20 minuter ifrån oss.
  • Första officiella collge-skoldagen (måndag 23 augusti)
  • En hollywood-trip vi funderar på att göra
  • Bilder på själv bloggen, men tills vidare får ni se bilderna på facebooklänken: http://www.facebook.com/album.php?aid=193586&id=739644964&fbid=416388699964&ref=nf
  • och mycket mycket mer, stay tuned!
Oh, and by the way:
Jag saknar er alla där hemma!
Håll tid godo gott folk! hälsningar från Cali

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0