Santa Barbara!

Äntligen framme i USA, Kalifornien, Santa Barbara, Drive Cliff, Buena Vista Appartments, lägenhet nummer 222.
Känns überbra redan, och har redan hunnit med en massa roligheter. Let's goo!
Resan från ön Fårö till Santa Barbara Kalifornien såg ut följande:


Trippen till Cali
Efter många hejdå-besök med fika, middagar och avskedsfester åkte jag tillsammans med min syster till Visbyhamn för 19:10-båten till Nynäshamn. Med glatt väder satte kaptenen skutan mot det fasta landet och resan hade börjat.
Vi åkte sedan till Nacka där Nadjas Ruben mottog oss med mat serverat på bordet.
Dagen efter, klockan 05:00 (väckarklocka på 04:00!) åt jag frukost och dubbelkollade all packning så att varje lite detalj skulle matcha den skrivna packningslistan.
09:10 träffade jag två andra ibs-studenter som gav mig sällskap på planet som lyfte från Arlanda mot New York. Resan tog runt 9 timmar, och jag lyckades få ca 2 timmar sömn. Sedan blev det en 4 timmars vänta på Empire State of Mine's flygplats, där vi fördröjde tiden med musik och fönstershoppa i deras butiker.
Next stop, var New York till 'Änglarnas stad' Los Angeles, där flygtiden var 5 timmar (cirka). Vi tog sedan en "Door to Door"-taxi till Santa Barbara och hade ankomst runt 21:00 på Buena Vista Apartments. Efter en lagom jetlane och trötthet möttes jag av mina roomates Tobias, Martin och Niclas och gick nästan direkt till min säng (två inplastade madrasser) där mitt namn stod skrivet på ett utskrivet papper. Jag var framme!



Dag 1 i Santa Barbara
Jag vaknade relativt pigg och kände att den svenska tiden satt kvar i huvudet (17:00 i sverige och 08:00 i USA). 2 av rumskamraterna var redan vakna och vi bestämde oss för att gå till affären och köpa frukost, husartiklar och mat, efter någon timme av tillvaknade. Livsmedelsbutiken var fylld av frysta produkter med allt ifrån White Castle-burgare till stora pizzakylar.
På vägen passerade vi Starbucks som var ett givet måste för koffeinintaget, riktig american style.
På schemat första dagen var en barbecue anordnat av IBS. Grillpartyt ägde rum på East Bay och bjöd på väldigt varmt väder, hotdogs och första simturen i Cali! Väldigt salt förövrigt. Vi är totalt 66 ibs:are som kommer ifrån Sverige, snappade jag upp i vimlet. Väldigt många :) Efter det gick vi runt och beundrade Santa Barbaras underbara gator och affärer, och tog sedan en lunch på Subway för att sedan återvända till lägenheten på Buena Vista*! Senare på kvällen blev det 22-årskalas med ett antal svenskar där det dracks härliga till! Eller i alla fall till missbedömningen tog akt, och 'we were out of booze'. Nattmössan togs på runt tolv på natten.

*Buena Vista Apartments:

Buena Vista Apartments på Cliff Drive har runt 40 (osäker på antalet) studentlägenheter, varav 10 stycken just nu som svenskar bor på. Läget till skolan är en promenad på 5 minuter beroende på vilket del av skolan man ska till. Vi har 15 minuter till affärer som Starbucks, livsmedelsbutiker, Taco Bell, Dominos och andra butiker. Vi har en pool här också, som vi använder ganska flitigt! Att tillägga också att det är runt 15 minuter till stranden och havet :)
Jag bor i lägenheten, som nämnt innan med 3 andra svenskar som heter Tobias, Martin och Niclas , som kommer från utspridda plaster i Sverige. Lägenheten är en 3/2RoK där vi har ett stort vardagsrum, kök, 2st sovrum, ett badrum och en balkong. Just nu är boendet inte möblerat, förutom med tv, 1 hylla, soffa, köksartiklar, och sängarna består av 2 madrasser som ligger på varandra. Vi ska tydligen få möbler snart! Vi håller tummarna!

 



Dag 2
Dag två med uppstigning klockan sju, för att göra oss beredda för skolan. Med en lättare huvudvärk begav vi oss in på Santa Barbara City Collge och gick genom West Campus, över bron och vidare till International Education Office för inskrivning. Efter lite spontant mingel i kön och en snabbvända till skolans cafeteria, fick vi fylla i 10 inskrivningspapper. Vi skrev bland annat på för 'english assessment', förebyggande i engelska språket och även ett frivilligt matteprov inför studier andra året (om det blir av). Jag valde att göra matteprov 3, vilket motsvarar ungefär matte c/d typ.
Efter inskrivningen promenerade vi hem för att snabbt svischa om till badkläder och ta några timmar vid poolen. Vädret var varmt och skönt, och det var verkligen hur härligt som helst att bada och sola.
Tidigare under dagen bestämde vi med ett par andra ibs:are att gå ut och äta, och så blev det! Vi gick till Brewhouse på ett sällskap runt 20, där jag köpte en "Dagens Special" som var mashed potatos, stor köttbit, två såser och sallad. Smakligt och mättande!
Efter middagen runt nio vankades det fest igen. Vi gick en snabb vända in på en liquorstore och köpte lite drycker och röda muggar! Jag blev verkligen helt till mig när jag köpte dem. Riktigt college!
Denna gång prövade vi förfestnivån hemma i härliga 222. Vi spelade lite ölspel och gick sedan vidare till grannlägenheten för fest. Väldigt trevlig kväll!

Det verkar inte gå att ladda upp bilder som jag vill på bloggen, så tills vidare får jag posta albumlänken från facebook:
http://www.facebook.com/album.php?aid=193586&id=739644964&l=8e44e682a9
Ska försöka att skriva ikapp alla dagar nu, men jag postar de 2 första, så att ni har ett litet "hum" hur det ligger till. Förövrigt så trivs jag jättebra här, och kunde inte tänka mig en bättre start på allt! Nu ska jag skriva vidare :)
/HTMIIA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0